A conversation with Cyril, Workshop Director

L'exception à la française



Nous vous parlons souvent de nos belles matières, nos finitions ou de nos teintes maison. Un peu moins de nos ateliers et de celles et ceux qui y perpétuent chaque jour des techniques centenaires. Et pourtant. Si nos lignes Fabriquées en France sont ce qu’elles sont aujourd’hui, c’est aussi – et surtout – grâce à leurs connaissances de la matière et leur habileté à la travailler. Rencontre avec Cyril, en charge de notre atelier dans les Pays de la Loire, où naissent quelques-unes de nos plus belles pièces.

Nous vous parlons souvent de nos belles matières, nos finitions ou de nos teintes maison. Un peu moins de nos ateliers et de celles et ceux qui y perpétuent chaque jour des techniques centenaires. Et pourtant. Si nos lignes Fabriquées en France sont ce qu’elles sont aujourd’hui, c’est aussi – et surtout – grâce à leurs connaissances de la matière et leur habileté à la travailler. Rencontre avec Cyril, en charge de notre atelier dans les Pays de la Loire, où naissent quelques-unes de nos plus belles pièces.


À quel moment entrez-vous en scène dans la conception d’un sac ?



Quel est ton rôle ?


À quel moment entrez-vous en scène dans la conception d’un sac ?

We come in after the ‘creation’ phase. We work directly with the House’s designers, working from their sketches, to create the first prototype and complete the first retouches, if necessary.

We come in after the ‘creation’ phase. We work directly with the House’s designers, working from their sketches, to create the first prototype and complete the first retouches, if necessary.


We come in after the ‘creation’ phase. We work directly with the House’s designers, working from their sketches, to create the first prototype and complete the first retouches, if necessary.

À quel moment entrez-vous en scène dans la conception d’un sac ?

We come in after the ‘creation’ phase. We work directly with the House’s designers, working from their sketches, to create the first prototype and complete the first retouches, if necessary.

We come in after the ‘creation’ phase. We work directly with the House’s designers, working from their sketches, to create the first prototype and complete the first retouches, if necessary.


We come in after the ‘creation’ phase. We work directly with the House’s designers, working from their sketches, to create the first prototype and complete the first retouches, if necessary.


Qu’est-ce qui rend les pièces fabriquées en France si particulières ?

It’s above all the respect for traditions, our ability to, even today, produce bags and small leather goods while respecting the processes of yesteryear. We can go back centuries and find traces of leather goods in France. Our work thus rests on techniques that go back many centuries, proving that Le Tanneur and France in general possess a true savoir-faire in working with supple materials like leather.

Que représente pour toi le projet le tanneur ?

Selon toi, est-ce que le fabriqué en France évolue aussi avec son époque ?

Bien sûr, aujourd’hui les créateurs et stylistes vont chercher leur inspiration dans divers secteurs d’activité et nous invitent finalement à nous réinventer en permanence, mais toujours en reposant sur ce savoir-faire traditionnel.

L’art de redonner vie à la maroquinerie

En quoi a consisté ta mission pour le tanneur ?

Nous avons accompagné les équipes de Le Tanneur pour redonner de la force et de la pertinence à la marque, en puisant dans son histoire, en travaillant son identité, en donnant la direction de l'image, en pensant le nouveau concept boutique, jusqu'au sourcing des objets, la recommandation des tenues et même un travail sur l'identité sonore et olfactive de la marque.

Que représente pour toi le tanneur ?

Pour moi, c'est une belle marque de maroquinerie française, et surtout je lis dans le Tanneur tout un art de vivre profondément français, celui des maisons de famille qui vivent au rythme des générations qui les habitent.



Madeleine se distingue également parce qu’elle symbolise un tournant pour la Maison. Avec cette ligne d’exception, nous pouvons exprimer nos idées et laisser parler librement nos années d’expérience.

Combien de personnes sont mobilisées pour la création d’un sac Madeleine ou Louise ?

It takes about a dozen people, and all trades and forms of savoir-faire are put to use. First, there is the cut and preparation of the leather before it is constructed. Then come the various steps for the assembly, including the table work, which represents the leather craftsman’s work. Then the edges need to be folded, the shape needs to be created, and everything has to be put in place before the stitching, which is done either by hand on machine. Finally, there is the dying of the edges, to create perfect finishes.

Combien de personnes sont mobilisées pour la création d’un sac Madeleine ou Louise ?

It takes about a dozen people, and all trades and forms of savoir-faire are put to use. First, there is the cut and preparation of the leather before it is constructed. Then come the various steps for the assembly, including the table work, which represents the leather craftsman’s work. Then the edges need to be folded, the shape needs to be created, and everything has to be put in place before the stitching, which is done either by hand on machine. Finally, there is the dying of the edges, to create perfect finishes.



Des informations à nous glisser sur les prochains modèles Le Tanneur fabriqués en France ?

For men, we’re developing small leather goods using a smooth leather of the highest quality. For women, we’re working on new variations of Louise and on the new Sans Couture. We’re currently revising an iconic bag, steeped in Le Tanneur’s DNA. As we all have a deep knowledge of the House’s history, it’s a project we’re truly passionate about.

For men, we’re developing small leather goods using a smooth leather of the highest quality. For women, we’re working on new variations of Louise and on the new Sans Couture. We’re currently revising an iconic bag, steeped in Le Tanneur’s DNA. As we all have a deep knowledge of the House’s history, it’s a project we’re truly passionate about.

Des informations à nous glisser sur les prochains modèles Le Tanneur fabriqués en France ?

For men, we’re developing small leather goods using a smooth leather of the highest quality. For women, we’re working on new variations of Louise and on the new Sans Couture. We’re currently revising an iconic bag, steeped in Le Tanneur’s DNA. As we all have a deep knowledge of the House’s history, it’s a project we’re truly passionate about.

Et concernant notre Madeleine, quel est le détail à retenir ?

There are three. Its shape – a hobo bag that doesn’t adhere to a passing trend, but that is truly timeless. The second is the material. We’re talking about a bullcalf leather that comes from southwestern France that we know very well. An extremely noble material. And finally, the metallic accessories. We used pieces with a palladium finish that are of the utmost quality. It’s a pleasure for us as leather craftsmen to bring together a timeless bag with a noble material, in addition to metallic pieces that are made with the same demand for excellence that we’ve used for the leather.

En quoi la ligne Louise diffère-t-elle de nos autres sacs ?

The interior layout. It was primarily conceived to fulfil a functional need, but we also added a material with a specific texture. Something happens the moment you see the bag from the outside, but then something else happens when you slip it open to discover its carefully-crafted interior.

Et concernant notre Madeleine, quel est le détail à retenir ?

There are three. Its shape – a hobo bag that doesn’t adhere to a passing trend, but that is truly timeless. The second is the material. We’re talking about a bullcalf leather that comes from southwestern France that we know very well. An extremely noble material. And finally, the metallic accessories. We used pieces with a palladium finish that are of the utmost quality. It’s a pleasure for us as leather craftsmen to bring together a timeless bag with a noble material, in addition to metallic pieces that are made with the same demand for excellence that we’ve used for the leather.

En quoi la ligne Louise diffère-t-elle de nos autres sacs ?

The interior layout. It was primarily conceived to fulfil a functional need, but we also added a material with a specific texture. Something happens the moment you see the bag from the outside, but then something else happens when you slip it open to discover its carefully-crafted interior.

En quoi la ligne Louise diffère-t-elle de nos autres sacs ?

The interior layout. It was primarily conceived to fulfil a functional need, but we also added a material with a specific texture. Something happens the moment you see the bag from the outside, but then something else happens when you slip it open to discover its carefully-crafted interior.